KOMPETENCJE ZAWODOWE PROFILAKTYKA

PROFILAKTYK „SYSTEMOWY”

seminarium podstawa programowa - zawód profilaktyka
Tak wygląda propozycja dotycząca kształcenia osób, pracujących bezpośrednio z odbiorcami, natomiast tego nie da się połączyć ze szkoleniem ludzi, którzy pracowaliby w sposób systemowy czyli np. osób z gmin, które decydują, czyj wniosek zakwalifikować, czy osób doradzających w szkole itp.

Jest sporo ludzi, którzy sami nie pracują z młodzieżą czy z dziećmi, a mają duży wpływ na to, jak wygląda profilaktyka.
Moim zdaniem, jest potrzeba zdecydowania, czy szkolimy profilaktyka, który pracuje „twarzą w twarz”, czy profilaktyka systemowego.



seminarium podstawa programowa - zawód profilaktyka
W obu przypadkach należało by umieścić te same podstawy wiedzy o profilaktyce, czyli podstawy wiedzy o niepożądanych zachowaniach, ale zamiast tych kompetencji specyficznych, o których mówiłem, wstawiłbym kompetencje ważne dla zmian systemowych, jak np.:

  • inicjowanie i wspieranie zmian,
  • umiejętności liderskie, lobbowania, oceny nadzoru,
  • tworzenie rozwiązań systemowych.

To jest przedmiot innego szkolenia, zamieszczam go, ponieważ porządkujemy wiedzę na ten temat.

Można powiedzieć, że my jesteśmy teraz takimi profilaktykami systemowymi, ale nie towarzyszą nam ludzie w gminach. Jeżeli program zmierza w kierunku zmiany głównego nurtu działań profilaktycznych na tory działań o udowodnionej skuteczności, to trzeba zdobywać partnerów, trzeba organizować samorządy, trzeba działać w mediach, analizować fakty… to jest być może początek, inicjowanie zmiany dotyczącej tego obszaru profilaktyki, jakim jest zawód profilaktyk.
seminarium podstawa programowa - zawód profilaktyka
Tego zawodu w tej chwili nie ma, profilaktykę może realizować każdy kto chce, kto uzyska jakieś pieniądze na ten cel a regulacje prawne wymagają, żeby określić kim on jest i co robi. Na koniec postarałbym się więc określić tożsamość zawodową, definicję zawodu profilaktyk:

  • czy musi mieć wykształcenie wyższe, czy musi mieć wykształcenie kierunkowe,
  • kluczowe kompetencje, na czym skoncentrowałem się w tym wystąpieniu;
  • lista lektur
  • określenie kto i w jaki sposób będzie sprawdzał wymagania czy kompetencje,

Zainicjowanie prac legislacyjnych zmierzających do uregulowania tych wymagań przekracza już możliwości naszego projektu, ale to by kończyło cały proces.

Strony: 1 2 3 4
Skip to content